Το Neon Trend – Colour Intelligence: Neons

Από τη Νέλη Σαμαρά, Αρχιτέκτονα – Μηχανικό MSc MSc DipArchNTUA ARB.

Το Neon Trend – Colour Intelligence: Neons

Καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας και των περιορισμών κυκλοφορίας τα digital channels (social media, website κ.α.) και το e-commerce (ηλεκτρονικό εμπόριο), ήταν ο κύριος τρόπος επικοινωνίας των brands με το κοινό. Αυτό οδήγησε στην προσαρμογή του design ώστε να γίνει πιο δημιουργικό και καινοτόμο με σκοπό να τραβήξει την προσοχή των καταναλωτών, ανακαλύπτοντας έτσι και εξερευνώντας νέες χρωματικές παλέτες, ειδικά για τον ψηφιακό κόσμο. Το ενδιαφέρον στο #designfordigital και στη διαμόρφωση του metaverse (μετασύμπαν), δηλαδή στα εικονικά περιβάλλοντα στα οποία οι άνθρωποι συμμετέχουν έχοντας πρόσβαση μέσω του Διαδικτύου, οδήγησε στην επαναφορά του neon στο προσκήνιο. Σχεδιαστές και εταιρίες τον τελευταίο καιρό χρησιμοποιούν υποβλητικά neons και έντονα χρώματα για να μαγνητίσουν το κοινό τους, εφόσον αυτά προσελκύουν το ενδιαφέρον των online χρηστών διαμέσου της οθόνης του υπολογιστή.

Τα χρώματα neon ή φθορισμού, ανακαλύφθηκαν αρχικά το 1898, από τους χημικούς William Ramsay και Morris Travers, οι οποίοι διέτρεξαν ρεύμα υψηλής τάσης μέσω δείγματος αερίου Αργού (Ar), δημιουργώντας μια φωτεινή λάμψη. Αυτή πήρε το όνομα neon, από την ελληνική λέξη “νέον”.

Ο φωτισμός neon πρωτοεφαρμόστηκε σε κατοικίες το 1910, μέσω λαμπτήρων neon του Georges Claude, ενώ αργότερα χρησιμοποιήθηκε και στις αυτοκινητοβιομηχανίες και πιο συγκεκριμένα στα φώτα των αυτοκινήτων. Το 1923, ο Georges Claude και η εταιρεία του Claude Neon εισήγαγαν τις ταμπέλες neon στις Ηνωμένες Πολιτείες, πυροδοτώντας μια εποχή διακόσμησης με neon που θα διαμόρφωνε την αισθητική των αμερικανικών πόλεων, ενώ γρήγορα συνδέθηκε με την υπαίθρια διαφήμιση. Το Las Vegas ήταν η πρώτη πόλη που υιοθέτησε πινακίδες neon σε αστικό περιβάλλον, με σκοπό να προσελκύσει επισκέπτες στη δεκαετία του 1930, ενώ λίγο αργότερα ακολούθησε το παράδειγμα αυτό και η Times Square στη Νέα Υόρκη.

Στη δεκαετία του 1940 ο Andy Warhol περιέγραψε το neon ως ‘one of the great modern things’ στον κόσμο της τέχνης, μετατρέποντάς το από ένα λειτουργικό αντικείμενο στην πολιτιστική εικόνα που είναι σήμερα. Ο Γάλλος καλλιτέχνης Martial Raysse έγινε ένας από τους πρώτους Ευρωπαίους καλλιτέχνες που δούλεψαν με neon με την καλλιτεχνική έννοια, συνδυάζοντας πορτραίτα pop art με neon τόνους. Στη δεκαετία του ’60 ο Αμερικανός Joseph Kosuth δημιούργησε μια ποικιλία έργων neon με βάση τη γλώσσα, προσφέροντας μια οπτική αναπαράσταση ορισμένων από τις βασικές ιδέες του. Ο επίσης ΑμερικανόςDan Flavin, ήταν και αυτός γνωστός για τη δουλειά του με επιρροές από το φως φθορισμού, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960.

Στη δεκαετία του ’80, μια ομάδα Βρετανών καλλιτεχνών με το όνομα Young British Artists προσπάθησε να επαναφέρει το neon ως ένα δημοφιλές, πολιτιστικά σημαντικό μέσο. Μια από αυτούς τους καλλιτέχνες η Βρετανίδα Tracey Emin έγινε διάσημη χρησιμοποιώντας το δικό της γραφικό χαρακτήρα σε φώτα neon, μεταφέροντας αισθήματα και συναισθήματα. Το 2011, η συγκεκριμένη καλλιτέχνιδα επιλέχθηκε για να διακοσμήσει με έργο της δωμάτιο της βρετανικής πρωθυπουργικής κατοικίας στο Λονδίνο. To έργο αυτό σηματοδοτούσε τη νιότη, τη γοητεία αλλά και την αυθάδεια, δίνοντας ένα πιο σύγχρονο και μοντέρνο χαρακτήρα σε έναν κατά τα άλλα “συντηρητικό” χώρο.
Σήμερα ο φωτισμός neon αποτελεί πλέον ένα μεγάλο μέρος του πολιτισμού και των τεχνών και έχει πλέον ποικίλες εφαρμογές στη διαφήμιση, σε εκθέσεις και σε άλλες βιωματικές εγκαταστάσεις τέχνης. Τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιείται σε επαγγελματικούς χώρους, χώρους εργασίας, εστίασης και πρόσφατα και σε κατοικίες.

Η έκθεση της Ιαπωνικής καταγωγής Yayoi Kusama (σύγχρονης καλλιτέχνιδας που εργάζεται κυρίως στη γλυπτική, στον κινηματογράφο κ.α. τέχνες), στο μουσείο Gropius Bau του Βερολίνου το 2021, αντικατοπτρίζει την τάση της εποχής που διανύουμε.
Τα φώτα neon είναι μια τολμηρή, κοσμοπολίτικη πρόταση που μπορεί εύκολα να αναζωογονήσει ή να αναδείξει έναν αρχιτεκτονικό χώρο ή δομή. Με εντυπωσιακή λάμψη, πληθώρα χρωματικών επιλογών και δεσμούς με μια ρετρό αισθητική, αυτά τα κομμάτια φωτισμού μπορούν να κάνουν έναν χώρο να είναι μοντέρνος και νοσταλγικός ταυτόχρονα.

Σύμφωνα με το trend report του Pinterest υπάρχει αύξηση στην αναζήτηση για neon δωμάτια σε Αυστραλία, Καναδά και Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ αύξηση παρατηρείται για τα LED light rooms και LED light signsσε Καναδά, Αμερική και Ηνωμένο Βασίλειο. Η Generation Z λατρεύει να αναζητά την “αισθητική” στο Pinterest. Παρατηρείται λοιπόν μια νέα αισθητική για τα δωμάτιά των εφήβων αυτών με φώτα neon, αλλά και για ανθρώπους όλων των ηλικιών, οι οποίοι και θα εκφραστούν μέσω των οπτικών ταυτοτήτων. Neon hue is the new you.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο positivelife.gr